Навчально-методична робота


Клинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
 

Використання інноваційних методів навчання при вивченні  математики





                                                    Вчитель математики, інформатики, фізики
                Соловей Наталія Миколаївна                                                                                          

                                                                             2013 рік



                               
             Пошук нових форм і прийомів вивчення різних дисциплін в наш час - явище не лише закономірне, але і необхідне. В умовах гуманізації освіти навчання повинне бути направлене на формування сильної особистості, здатної жити і працювати в безперервно змінному світі.
Нові інтерактивні методи навчання дають можливість зрозуміти взаємозв'язок між подіями, аналізувати, мати свою думку, уміти аргументувати і толерантно вести диспут. Новий підхід у навчанні повинен ґрунтуватися не на парадигмі засвоєння нових знань, умінь і навиків, а на парадигмі розвитку, яка забезпечує становлення людини як суб'єкта життя.
Сучасному навчально-виховного процесу притаманне переважання вербальних методів навчання і виховання, недооцінка значення спілкування школярів для розв'язування провідних задач і завдань на уроках математики, відсутність цікавих для учнів форм та методів організації навчальної діяльності тощо. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при викладанні математики є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра. Розв'язанню цієї проблеми сприяє впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках математики. Саме вони ефективніше, ніж інші педагогічні технології, сприяють інтелектуальному, соціальному й духовному розвитку школяра.
    Інтерактивні методи навчання, це такі методи, які  є основою педагогічної діяльності вчителя.
   Можна виділити  деякі інтерактивні методи, прийоми, вправи підготовки до уроку математики:
*      Метод: «Знаю – Хочу дізнатися - Навчився »
Що ми  знаємо
 Що хочемо дізнатися
 Що ми вивчили




*      Діаграма Вена – графічне подання інформації із загальними та відмінними рисами;
*      Метод «Недостатньої інформації». Учням слід давати не всю інформацію. Інформацію, якої не вистачає, учні мають отримати у вчителя;
*      «Мікрофон». Можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи власну думку чи позицію.
*      Дослідницький метод:
ü формулювання завдань,
ü актуалізація опорних знань,
ü висунення гіпотез,
ü визначення алгоритму, способу вирішення завдань,
ü перевірка та оцінка результатів,
ü висновок.
*      Метод несподіваної заборони. Для виконання завдання слід заборонити, використовувати будь який – елемент. Його використання провокує учнів на проведення аналогій, допомагає здолати інерційність мислення. Наприклад, для розв’язування геометричної задачі забороняється використовувати трикутник.
*      Міні – диспут «Чи згодні ви з тим, що…»
*      «Займи позицію». Різні погляди на проблему, що вивчається, різні протилежні позиції щодо вирішення ( Чи має рацію…).
*      Складання  «асоціативного куща». Наприклад,  до слива  ЧИСЛА.
*      Поєднати певну особу з її відкриттям.
*      Метод взаємних запитань «Волейбол».
*      «Третє (четверте) зайве». Закреслити зайве: 1,55,9,100,-5,12.
*       Продовжити речення:
ü Мені запам¢яталося…
ü Я відкрила (в) для себе …
ü Для мене було новим…
ü Я здивований (а) тим, що…
ü На мій погляд…
ü Мені подобається в цій темі…
ü З думкою про… я….
ü Цей урок мені допоміг усвідомити…
*      Складання ГРОНА на тему.
*      Математична гра  «Будь уважним». Потрібно знайти неправильне визначення термінів.
*      Асоціативний вибірковий диктант. Виберіть ті слова, які асоціюються з даною темою.
*      Гра «Фігура та її елементи». Виберіть  ті слова, які асоціюються з даною фігурою.
*      «Зміни позицію». Стати прихильником точки зору іншої людини, розвивати навички аргументації, активного слухання.
*      «Коло ідей». Наприклад, узагальнення теми. Всі групи виконують одне завдання.
*      «Мозговий штурм». (Актуалізація опорних знань).
*      Проблемне питання :розгляд проблеми з усіх сторін для використання кількох рішень.
*      «Навчаючись - учусь».  При узагальненні, повторенні вивченого передавання своїх знання однокласникам.

Як почати урок?
ü Що ви очікуєте від уроку?
ü Я вас рада бачити.
ü Розпочати з вірша – із слова почати.
ü Розпочати із притчі, якогось випадку. Налаштувати на роботу.
ü Розпочати з малюнкового вітання (вивісити смайлик).
ü Який у вас гарний настрій, добре як і урок буде таким.
ü Розпочати з міні – тренінга.
ü Розпочати з незакінченого речення.
ü Що вам було незрозумілим на минулому уроці?

             Як закінчити урок?
- Продовжити речення:
§  Мені запам¢яталося…
§  Я відкрила (в) для себе …
§  Для мене було новим…
§  Я здивований (а) тим, що…
§  На мій погляд…
§  Мені подобається в цій темі…
§  З думкою про… я….
§  Цей урок мені допоміг усвідомити…
    
-      Складення сенкану, грона;
-      Складання характеристики величини;
-      «третє зайве»;
-      Дякую за урок: ви сьогодні…

Прийоми, які  використовують при плануванні актуалізації:
v Складання таблиці,
v Бесіда,
v Математичний диктант,
v Асоціативний диктант, робота в парах, групах (запитання класу підготовлені учнями, переказування ланцюжком),
v Міні – тестування,
v Повідомлення про історичні аспекти даної теми (події певної країни, певного часу),
v Математичний диктант «так – ні»,
v Робота з картками,
v Вікторина «Відгадай»,
v Прокоментуйте висловлення,
v Визначення величини за її характеристикою,
v Розв’язування випереджальних завдань, розв’язування опорної задачі,
v Презентація учнівських робіт до певної теми, вікторина на знання математичних величин,
v Використання мультимедійних засобів, створення асоціативного грона, прослуховування сенканів,перевірка складених кросвордів,
v «четверте зайве», що означають ці слова?
v «Виправ помилку» (в парах).

   
Прийоми, які  використовують при плануванні мотивації:
·       Чому нам потрібно вивчати саме ю тему?
·       Вивчення нової теми…
·       Презентація учнівських робіт.
·       Використання мультимедійних засобів.
·       Обговорення ключових запитань.
·       Відгадай слово.
·       Розгадування анаграм: теорема –амероет.
·       «Мозковий штурм».
·       Складання асоціативних схем до ключового слова.
·       Уявіть собі…
·       Чи погоджуєтесь ви з висловом…
·       Вправа «Відгадай, що це?»
·       Як ви розумієте слова…?


Рецепт людяності на кожний день.
Спробуємо разом?!

Беремо день і добре очищаємо від заздрощів, ненависті, розпачу, жадібності, впевненості, егоїзму, байдужості.
Додаємо три повні (з верхом) ложки оптимізму, велику  жменю віри, ложечку терпіння, кілька зерен терпимості і порядності у ставленні до всіх і, в основному, до ближніх.
Всю отриману суміш заливаємо зверху ЛЮБОВ¢Ю!
Тепер, коли страва готова, прикрашаємо її пелюстками квітів доброти і уваги.
Додавати щоденно
з гарніром із теплих слів
і сердечних посмішок,
що розігрівають
серце і душу!
   

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

МАТЕМАТИЧНИЙ ЯРМАРОК