Навчально-методична робота
Клинівська
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Використання
інноваційних методів навчання при вивченні математики
Вчитель математики, інформатики, фізики
Соловей Наталія Миколаївна
Пошук
нових форм і прийомів вивчення різних дисциплін в наш час - явище не лише
закономірне, але і необхідне. В умовах гуманізації освіти навчання повинне бути
направлене на формування сильної особистості, здатної жити і працювати в
безперервно змінному світі.
Нові інтерактивні
методи навчання дають можливість зрозуміти взаємозв'язок між подіями,
аналізувати, мати свою думку, уміти аргументувати і толерантно вести диспут.
Новий підхід у навчанні повинен ґрунтуватися не на парадигмі засвоєння нових
знань, умінь і навиків, а на парадигмі розвитку, яка забезпечує становлення
людини як суб'єкта життя.
Сучасному навчально-виховного процесу
притаманне переважання вербальних методів навчання і виховання, недооцінка
значення спілкування школярів для розв'язування провідних задач і завдань на
уроках математики, відсутність цікавих для учнів форм та методів організації
навчальної діяльності тощо. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при
викладанні математики є впровадження нових форм та методів навчання і
виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра. Розв'язанню
цієї проблеми сприяє впровадження інтерактивних технологій навчання на уроках
математики. Саме вони ефективніше, ніж інші педагогічні технології, сприяють
інтелектуальному, соціальному й духовному розвитку школяра.
Інтерактивні
методи навчання, це такі методи, які є
основою педагогічної діяльності вчителя.
Можна виділити
деякі інтерактивні методи, прийоми, вправи підготовки до уроку
математики:
* Метод: «Знаю – Хочу
дізнатися - Навчився »
Що ми
знаємо
|
Що
хочемо дізнатися
|
Що
ми вивчили
|
* Діаграма Вена
– графічне подання інформації із загальними та відмінними рисами;
* Метод «Недостатньої
інформації». Учням слід давати не всю інформацію.
Інформацію, якої не вистачає, учні мають отримати у вчителя;
* «Мікрофон».
Можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або
висловлюючи власну думку чи позицію.
* Дослідницький метод:
ü формулювання
завдань,
ü актуалізація
опорних знань,
ü висунення
гіпотез,
ü визначення
алгоритму, способу вирішення завдань,
ü перевірка
та оцінка результатів,
ü висновок.
* Метод несподіваної заборони.
Для виконання завдання слід заборонити, використовувати будь який – елемент.
Його використання провокує учнів на проведення аналогій, допомагає здолати
інерційність мислення. Наприклад, для розв’язування геометричної задачі
забороняється використовувати трикутник.
* Міні – диспут
«Чи згодні ви з тим, що…»
* «Займи позицію». Різні
погляди на проблему, що вивчається, різні протилежні позиції щодо вирішення (
Чи має рацію…).
* Складання «асоціативного куща».
Наприклад, до слива ЧИСЛА.
* Поєднати певну особу з її
відкриттям.
* Метод взаємних запитань
«Волейбол».
* «Третє (четверте) зайве». Закреслити
зайве: 1,55,9,100,-5,12.
* Продовжити
речення:
ü Мені
запам¢яталося…
ü Я
відкрила (в) для себе …
ü Для
мене було новим…
ü Я
здивований (а) тим, що…
ü На
мій погляд…
ü Мені
подобається в цій темі…
ü З
думкою про… я….
ü Цей
урок мені допоміг усвідомити…
* Складання ГРОНА на тему.
* Математична гра «Будь уважним». Потрібно
знайти неправильне визначення термінів.
* Асоціативний вибірковий
диктант. Виберіть ті слова, які асоціюються з даною
темою.
* Гра «Фігура та її елементи».
Виберіть ті слова,
які асоціюються з даною фігурою.
*
«Зміни
позицію». Стати прихильником точки зору іншої людини,
розвивати навички аргументації, активного слухання.
*
«Коло ідей». Наприклад,
узагальнення теми. Всі групи виконують одне завдання.
*
«Мозговий
штурм». (Актуалізація опорних знань).
*
Проблемне
питання
:розгляд проблеми з усіх сторін для використання кількох рішень.
*
«Навчаючись -
учусь». При узагальненні, повторенні вивченого
передавання своїх знання однокласникам.
Як почати урок?
ü
Що ви очікуєте від уроку?
ü
Я вас рада бачити.
ü
Розпочати з вірша – із слова почати.
ü
Розпочати із притчі, якогось випадку.
Налаштувати на роботу.
ü
Розпочати з малюнкового вітання (вивісити
смайлик).
ü
Який у вас гарний настрій, добре як і урок
буде таким.
ü
Розпочати з міні – тренінга.
ü
Розпочати з незакінченого речення.
ü
Що вам було незрозумілим на минулому уроці?
Як закінчити урок?
- Продовжити речення:
§
Мені запам¢яталося…
§
Я відкрила (в) для себе …
§
Для мене було новим…
§
Я здивований (а) тим, що…
§
На мій погляд…
§
Мені подобається в цій темі…
§
З думкою про… я….
§
Цей урок мені допоміг усвідомити…
-
Складення сенкану, грона;
-
Складання характеристики величини;
-
«третє зайве»;
-
Дякую за урок: ви сьогодні…
Прийоми, які
використовують при плануванні актуалізації:
v
Складання таблиці,
v
Бесіда,
v
Математичний диктант,
v
Асоціативний диктант, робота в парах, групах
(запитання класу підготовлені учнями, переказування ланцюжком),
v
Міні – тестування,
v
Повідомлення про історичні аспекти даної теми
(події певної країни, певного часу),
v
Математичний диктант «так – ні»,
v
Робота з картками,
v
Вікторина «Відгадай»,
v
Прокоментуйте висловлення,
v
Визначення величини за її характеристикою,
v
Розв’язування випереджальних завдань,
розв’язування опорної задачі,
v
Презентація учнівських робіт до певної теми,
вікторина на знання математичних величин,
v
Використання мультимедійних засобів,
створення асоціативного грона, прослуховування сенканів,перевірка складених
кросвордів,
v
«четверте зайве», що означають ці слова?
v
«Виправ помилку» (в парах).
Прийоми, які
використовують при плануванні мотивації:
·
Чому нам потрібно вивчати саме ю тему?
·
Вивчення нової теми…
·
Презентація учнівських робіт.
·
Використання мультимедійних засобів.
·
Обговорення ключових запитань.
·
Відгадай слово.
·
Розгадування анаграм: теорема –амероет.
·
«Мозковий штурм».
·
Складання асоціативних схем до ключового
слова.
·
Уявіть собі…
·
Чи погоджуєтесь ви з висловом…
·
Вправа «Відгадай, що це?»
·
Як ви розумієте слова…?
Рецепт людяності на кожний день.
Спробуємо разом?!
Беремо
день і добре очищаємо від заздрощів, ненависті, розпачу, жадібності,
впевненості, егоїзму, байдужості.
Додаємо
три повні (з верхом) ложки оптимізму, велику
жменю віри, ложечку терпіння, кілька зерен терпимості і порядності у
ставленні до всіх і, в основному, до ближніх.
Всю
отриману суміш заливаємо зверху ЛЮБОВ¢Ю!
Тепер,
коли страва готова, прикрашаємо її пелюстками квітів доброти і уваги.
Додавати
щоденно
з
гарніром із теплих слів
і
сердечних посмішок,
що
розігрівають
серце
і душу!
Коментарі
Дописати коментар